Ką mes valgome?

Pastaruoju metu vis daugiau yra kalbama apie maistą, jo kokybę, jo nauda ar, tiksliau, žalą. Kadangi pats esu už sveiką mitybą, tai taip pat nusprendžiau pasidalinti savo mintimis ir tam tikromis teorijomis šia daugeliui aktualia tema. Nesiruošiu giliai narplioti visų smulkmenų kas ir kaip, tik noriu atkreipti visų dėmesį į tam tikrus dalykus. Visų pirmą, sveiką mitybą, mano manymu, būtų galima suskirstyti į kelis lygius, pradedant nuo maisto derinimo bei taisyklingų mitybos įpročių ir baigiant įvairiausiais nuodingais priedais, kuriais papildomas mūsų maistas.

derinimas1Taigi, kas dėl maisto derinimo. Šiame mano pamąstymų straipsnelyje tai tikriausiai yra vienas iš paprastesnių dalykų, ne todėl, kad tai labai lengva ar paprasta (nors gal taip ir yra), bet kadangi tai pilnai priklauso nuo mūsų. Mes galime pasirinkta ką valgyti, kokius produktus su kuo maišyti ir t.t. Čia kalbu apie daugeliui girdėtas teorijas, kad daugiau angliavandeniais turtingą maistą reiktų vartoti atskirai nuo baltyminio maisto, nes tai įtakoją virškinimą, tad pvz. nerekomenduojama maišyti bulvių (krakmolo) su mėsa (baltymais), nes tada maistas gerai nesusivirškina, pūna, nuodija organizmą, pilnai nepasisavina, žodžiu, mes negauname iš jo to, ko mums reikia. Deja, Lietuviška virtuvė, su savo cepelinais ir spirgučiais bei bulvėmis su mėsa, nelabai gerai deri, žiūrint per sveikos mitybos prizmę. Žinoma, teorijų yra įvairių, tad vienos teigia, kad "tvarkingas" angliavandenių ir baltymų maišymas nesukelia didelių problemų, nes mūsų virškinimo sistema yra prisitaikiusi prie mišraus maisto, svarbu, kad jo būtų tinkamas kiekis, su kuriais mūsų kūnas sugebėtų susitvarkyti. Čia turime galvoje tai, kad maišant maistą (angliavandenius ir baltymus), reiktu valgyti mažesnėmis porcijomis, angliavandenius rinktis tuos, kurie turi žemesnį glikeminį ineksą (pvz.: grikiai, avižos). Žodžiu, kuriomis teorijomis tikėti ir ar maišyti maistą, ar jį derinti, čia kiekvieno asmeninis pasirinkimas, be to, visi esame skirtingi, tad vieniems gal labiau tinka viena, kitiems - kita. Kaip bebūtų, tai nėra didžiausios mitybos problemos. Tarkim, labai svarbu yra reikiamas daržovių kiekis, o jų dauguma valgo tikrai nepakankamai. Prie visko galima būtu užsiminti ir apskritai apie neteisingus mitybos įpročius, tokius kaip iškarto po valgio geriami skysčiai (tarkim šaltas vanduo ar sultys užpilamos ant jau pradėto virškinti maisto ir sustabdo virškinimo procesus) ar saldumynų ar net tam tikrų vaisių valgymas po maisto, kas taip pat neigiamai įtakoja virškinimo precesus. Didžiausią rūpestį kelia tokios blogybės, kaip jaunimo mėgstami "čeburėkai", visokios bandeles, čipsai, greito maisto užkandžiai, hamburgeriai ir t.t., nes jū maistinė vertė yra labai maža, tad žmonės gauna mažai naudingų medžiagų kūno statybai, regeneracijos procesams ir energijos apykaitai, bet gauna daug nesveikų riebalų kartu su greitais angliavandeniais, kas yra viena pagrindinių riebalų kaupimosi priežasčių. Be to, visas tas košmaras dar užpilamas limonadu ar dar kokiu gėrimu su cukrumi. Valgant tokį maistą, mes kūno niekada neaprūpinsim kokybiška energija, negalėsime jaustis žvalūs, negalėsime sportuoti ir siekti gerų rezultatų, toks maistas tik atneša sveikatos sutrikimus, negalavimus ir, žinoma, pagrindinę šių laikų problemą - nutukimą. Kaip minėjau, čia nesiplėsiu, nes apie maisto derinimą ir taisyklingą mitybą informacijos tikrai yra nemažai, o nežinantiems, tikrai rekomenduočiau pasidomėti, blogiau nebus. Norėjau tik atkreipti į tai dėmesį, nes tai yra viena iš sveikos mitybos dalių.

derinimas2

Dabar apie tai, kas yra daug blogiau ir kas jau nevisai priklauso nuo mūsų - tai maisto auginimo ir gamybos pramonė, kurioje dedasi baisūs dalykai. Sakykime, jūs domitės sveika mityba, maisto derinimu ir atrodo darote viską gerai, valgote mėsą su daržovėmis, renkatės paukštieną, jautieną, atrodo viskas gerai, bet žvilgtelkime giliau. Daržovės pripildytos nitratais ir visu kitu šlamštu, kad tik būtų gražesnės, didesnės ir augtų kaip galima greičiau, žinoma, tam, kad atneštų daugiau pinigų. Valgydami tas daržoves, nebegauname tiek senose knygose minimų naudingų medžiagų ir vitaminų, nes jų šiais laikais šiuolaikinėmis technologijomis auginamuose vaisiuose ir daržovėse, paprasčiausiai, nebėra arba yra labai mažai. Su mėsa dar baisiau, ten nieko gera neliko, vien chemija, skiepai, antibiotikai. Tikrai kyla noras tapti vegetaru :) Tačiau, daržovės, kaip minėjau, irgi pilnos pesticidų ir nitratų. Taigi, atrodo net ir stengiantis sveikai maitintis ir derinti maistą, naudos sveikatai sulaukiame nedaug, nes to neužtenka. Dabar visi esame priversti tapti chemikais ir aiškintis, ką reiškia kiekvienas E raidės kodas, kokią žalą mums daro įvairūs konservantai, tirštikliai, dažikliai, saldikliai ir t.t. Reikia pabrėžti, kad kalbant apie mėsą, aš turiu galvoje normalų mėsos gabalą, tai, manau, net neverta pradėti kabėti apie visokius gaminius, kaip dešrelės, paštetai, vyniotiniai ir t.t., kurie apskritai neaišku iš ko padaryti, nes juose daugiau įvairiausių priedų, atliekų, odelių, nagų ir viso kito šlamšto nei pačios mėsos. sveikasvaikasNa, bet čia jau jūsų pasirinkimas, kadangi ir taip visiems yra aišku kas ir kaip. Labai teigiamai žiūriu į iniciatyvas stengiantis žmonėms parodyti visa tai, todėl norėčiau paminėti puikią svetainę www.sveikasvaikas.lt, kurioje galite rasti nemažai informacijos apie įvairius priedus, pažiūrėti kokiuose produktuose kokių jų yra, kokia jų žala mūsų organizmui ir t.t., gal tai padės atsirinkti, ką vartoti sveikiau ir kažkuriuos iš vartojamų produktų pakeisite kitais, sveikesniais jums ir jūsų šeimai. Ypatingai tai liečia asmenis, kurie turi tam tikrų problemų, kaip alergijos, hiperaktyvumas, dėmesio sutelkimo problemos, galvos skausmai ir t.t., nes daugelį šių problemų ir sukelia tie į maistą sukišti priedai.

genetiskai

Vėlgi, priedai, visa chemija E raidžių pavidalu, dar ir tai nėra blogiausia, nes mes juos matome ant produktų (bent tai, ką iš jų užrašo gamintojai), tad galime nors kažkiek rinktis, kur jų yra mažiau ar jie mažiau pavojingi, nors pasirinkimas tikrai sunkus, nes praktiškai visi produktai yra pripildyti šio šlamšto. Mes net nežinoma ką valgome, koks yra to maisto skonis, nes jaučiame tik natrio glutamatą (skonio stipriklis E621), kuris praktiškai pasako mums, kad tai skanu ir verčia mus valgyti jį didinant riziką susirgti baisiausiomis ligomis, kurias jis ir skatina. Tačiau, kaip minėjau, priedus mes matome, taigi, galime kažkiek rinktis, tačiau kiek dar ko nematome. Tai, mano manymu, ir yra aukščiausias sveikos mitybos lygis, praktiškai šių laikų neįmanoma misija - rasti sveiką maistą, nes pinigų troškimas visą mūsų maistą pavertė nuodais. Mes nebežinome kas yra sveika, produktai, anksčiau buvę sveikatos šatiniais, dabar tampa ligų sukėlėjais, trumpina mūsų gyvenimus, prastina gyvenimo kokybę ir t.t. Paimkime kad ir pieną, atrodytų puikus baltymų šaltinis, nuo seno rekomenduojamas vaikams. Bet ką turime dabar, jei mano šaltiniai nemeluoja, tai lyginant pieno kiekį, kurį duodavo karvės prieš 50 metų su dabartinėmis, jos sugeba duoti 20 kartų daugiau pieno, kaip tai gali būti? Stebuklas? Evoliucija? NE, tai paprasčiausiai vaistai, antibiotikai, hormonai, protu nesuvokiami mitybos planai ir t.t. Atsakingų už tai atsakymas paprastas - visa tai neturėtų įtakoti pieno kokybei ir karvės sveikatai, bet ar tikrai? Daugelis tyrimų rodo ką kitą. Tas pats liečia ir mėsai auginamus gyvulius, paukščius, kurie taip pat auginami protu nesuvokiamomis sąlygomis, pumpuojami įvairiausia chemija. Ar tikrai jūs manote, kad ši mėsa su visais joje esančiais antibiotikais, vaistais ir t.t. neturės jūsų sveikatai jokių pasekmių? Tai liečia ir žuvis, kurios turėtų būti tokios naudingos mūsų organizmui, tačiau, auginamos fermose, jos visa tai praranda, nes, vėlgi, visi suprantame, kokiu būdu ten jos kaip galima greičiau užauginamos. Liūdnos žinios ir su duona, kuri nuo seno buvo kasdieninis maistas, tačiau dabar reikia labai gerai pasižiūrėti, kokią duoną perkate, nes ji, vėlgi, pilna visokio šlamšto, tiksliau grūdai, iš kurių gaminama duona, yra pripildomi pesticidų ir kitų nuodų. Ir kas visame tame blogiausia - kad viso to mes nežinome, niekas neskelbia kokiu būdu kas auginama, trešiama ir t.t. ir nežinome, kas pasilieka tame maiste ir atkeliauja iki mūsų. Dar viena blogybė, kuri yra naujų technologijų ir "protingų" žmonių pasekmė - tai genetiškai modifikuotas maistas, apie kurio vartojimo blogumus jau kalba visas pasaulis - tai apsigymimai, sveikatos problemos ir t.t. Žodžiu, čia vėl būtų galima plėstis be galo, bet mano tikslas ne toks, tiesiog noriu, kad suprastumėte, kas darosi su mūsų maistu, kad pamatytumėte, kaip, dėka šviesių protų ir neįtikėtinų atradimų mes sau kenkiame, nes nutolstame nuo gamtos, nuo tikro gyvo maisto, ir kuo toliau tuo tik blogiau, mes patys save apgaudinėjame ir žudome, ir viskas galiausiai sueina į pinigų troškimą... O sveikos mitybos megėjai, dar kart žvilgtelkite į savo meniu ir įvertinkite jį, ar tikrai jums pavyksta sveikai maitintis, nes, kaip matome, vien maisto derinimas ir apskritai taisyklinga mityba dar ne viskas, nes yra ir daugiau sveikos mitybos "lygių", apie kuriuos gal visai negalvojate... 

nuodasŽinoma, daugelis, girdėdami šiuos dalykus - pesticidai, nitratai, įvairūs priedai ir t.t. turbūt galvoja "na ir kas", nes jie tų terminų nelabai suvokia, todėl daugiau reikėtų kalbėti apie konkrečias ligas, gal tada, pamatę kokias baisias ligas visa tai sukelia, kai kurie susimąstys. O tai sužinoti nėra sunku, tiesiog internete, paieškoje įveskite priedus, kuriuos matote ant savo maisto etiketės ir paskaitykite, kokį "gėrį" visa tai mums duoda. Baisiausia tai, kad maistas lyg ir turėtų būti mūsų gyvybės šaltinis, jis turėtų aprūpinti mūsų kūną visomis reikalingomis medžiagomis, kad mes galėtume sveikai gyventi, tačiau, dabar gaunasi priešingai - jis mus žudo. Kas belieka? Arba ir toliau valgyti nuodus arba patiems augintis visas daržoves, gyvulius, gaudyti žuvis, gyvenančias ir augančias laisvai arba bent susirasti kas visą tai padarytų už jus. Bet vėl, kur garantija, kad jis, lygiai taip pat, valdomas pinigų troškimo, nepradės visko daryti taip, kaip kiti, kad tik turėti ir parduoti visko daugiau ir greičiau. Štai ir uždaras pinigų troškimo ratas.

Kad neatrodytų viskas taip blogai kaip yra, tai mano pasiūlymas būtų bent kažkiek bandyti atsirinkti ką valgome. Padėkime savo organizmui rinkdamiesi kokybiškesnius produktus, valgydami nors kažkiek sveikesnį maistą. Skaitykite etiketes ir produktų sudėtis. Rinkitės natūralesnius ir mažiau įvairių priedų turinčius produktus. Vartokite mažiau cukraus, žiūrėkite ant produkto nurodytas maistines ir energines vertes, lenteles, atkreipkite dėmesį į nurodytus cukraus kiekius, nes, labai dažnai, produktai, kurie skamba sveikai, yra perpildyti cukrumi ir įvairiais saldikliais bei skonio stiprikliais, kad būtų skanesni. Esant galimybei, pasistenkime sutvarkyti savo mitybą, kiek tai leidžia gyvenimo sąlygos, pradėkime nors kažkiek derint maistą ir nekiškime į save viso šlamšto, kuriuo mus bando numarinti pinigų ištroškę rykliai. Žengę nors kelis mažus žingsnius sveikos mitybos link, turėsime sveikesnį kūną ir šviesesnį protą. Juk visi žinome posakį "Mes esame tai, ką mes valgome", tai jei valgysime visokį šlamštą tai kuo mes tapsime?..

Žinoma, iš kitos pusės, negalime ir tapti paranojikais, bijodami valgyti visą maistą ir badaudami. Mano manymų, bet kokie kraštutinumai, smarkiai išeinantys už normų ribos, yra pavojingi ir, dažnai, neoptimalūs. Tad į visą tai reiktų žiūrėti realistiškai ir logiškai mąstančio akimis. Ko galime vengti ir kas yra blogiausia, to venkime, o ko negalime ar kas yra būtina mūsų organizmui, tą valgykime, rinkdamiesi kokybiškesnes prekes, patikimesnius šaltinius ir t.t. bei nesmerkime savęs už kiekvieną „neteisingą“ maistą, nes tai tik pablogins situaciją. Daug geriau mastyti pozityviai ir, net valgant netinkamą maistą, priimti tai kaip neišvengiamybę ir jį, tiesiog, kažkiek riboti.

Jei susidomėjote tuo apie ką rašiau šiame straipsnyje/pamąstyme, tai galite atsisiųsti EKO atmintinę, kurioje trumpai yra aprašyta ir apie įvairius E raidėmis žymimus priedus bei kitas gyvenime sutinkamas blogybes, liečiančias ekologijos bei sveikatos klausimus. Tikiuosi ji padės jums eiti sveikesnio gyvenimo keliu. Atsisiųsti EKO atmintinę.

Komentuoti


Apsaugos kodas
Atnaujinti